fredag 8 september 2017

Hillary





Ett nytt läsår har rullat igång med nya, härliga utmaningar! I våra undervisningsgrupper i SvA har vi många nyanlända elever med varierande skolbakgrund i olika åldrar. Några har varit i Sverige ett tag och hunnit tillägna sig ett fungerande vardagsspråk, andra har nyss kommit hit och är i nybörjarstadiet. Ytterligare några har kommit långt i sin språkutveckling och håller på att erövra skolspråket. För att få någon slags röd tråd i våra undervisningsgrupper så har vi i början av höstterminen jobbat utifrån temat "JAG." Eleverna arbetar med samma tema men med olika nivåer av stöttning. Vi har inledningsvis extra fokus på den muntliga förmågan, att formulera sig och kommunicera i tal, men även inslag av läsa, skriva och lyssna förekommer för att få en så varierande undervisning som möjligt. I det här blogginlägget kommer jag att presentera en språkutvecklande interaktionsövning som kallas "Hillary." Men först lite om arbetet som föregick den övningen.


Vi inledde arbetet med att eleverna skulle göra en muntlig presentation av sig själva. De nyaste eleverna fick arbeta utifrån en titt-bok som vi fått tips om i Öppet klassrum som är ett forum på facebook med många bra undervisningstips. Med hjälp av bilder och stödord i boken skulle de kunna berätta:
  • Namn
  • Vilken skola och klass de går i
  • Ålder
  • Familjen
  • Husdjur (om de har några)
  • Vad de tycker om
  • Vad de inte tycker om
  • Vad de tycker om att göra (i skolan, hemma och ute)
  • Vad de är rädda för
  • Något som inte kompisarna vet om mig
De elever som kommit längre i sin språkutveckling fick skriva en egen text om sig själva efter att först ha läst och lyssnat på en modelltext. Den här sortens övningar är ett bra sätt för oss lärare att lära känna våra elever om de är nya för oss. Ett tips är också att filma elevernas muntliga redovisningar så att de själva kan titta och lyssna på sitt framförande, men framförallt för att kunna följa upp senare och se sina framsteg. Det är lättare att dokumentera läs och skrivutvecklingen än den muntliga, men om man filmar så kan man gå tillbaka till den när man ska göra bedömningar.


När vi nu berättat lite om oss själva så var vi nyfikna på att få veta lite mer om varandra. Eleverna fick intervjua varandra två och två med hjälp av ett formulär med färdiga frågor. Vi pratade om skillnaden på frågor och svar och fick naturligt in en diskussion om de olika frågeorden. Eleverna fick aktivt öva på att läsa, ställa frågor, svara och lyssna på varandra. Svaren antecknade de kortfattat efter varje fråga.


Efter intervjun skulle de skriva en text om sin kompis (eller lärare). Texten skulle vara i form av en presentation. Här fick vi in en diskussion om att skriva med meningar, men också om pronomen eftersom de nu skulle skriva om en annan person. De elever som behövde fick stöttning genom att få början av varje mening på en pappersremsa som de skrev av i sin text och fyllde på med sitt egna svar.




När alla skrivit klart använde vi texterna till en övning som vi kallar "Gissa vem?" Eleverna sitter då i mindre grupper där var och en läser upp sin text utan att avslöja vem det är man intervjuat. När man läst och berättat klart så får övriga i gruppen gissa vem i gruppen det var som eleven intervjuat och berättat om. Precis som med presentationen av sig själv så modellerade vi lärare först. Vi diskuterade viktiga saker att tänka på vid en muntlig presentation såsom röststyrka, tonläge, kroppsspråk, fokus, titta upp, att inte läsa för mycket innantill etc. Efter varje redovisning fick gruppen också ge respons till den som redovisat - vad som var bra och vad eleven skulle tänka på till nästa gång. Även vi lärare var med och stöttade i diskussionen och gav respons. Många elever känner sig obekväma i att prata inför andra, speciellt på ett språk man ännu inte behärskar. Det är därför av stor vikt att man som lärare skapar ett tillåtande klimat så att eleverna känner sig trygga och inte blir rädda att säga fel. Det är också viktigt att skapa rikliga tillfällen för eleverna att få träna sin muntliga förmåga på många olika sätt, eller som det står i kursplanen för svenska som andraspråk: Undervisningen ska ge eleverna rika möjligheter att kommunicera på svenska utifrån sin kunskapsnivå, utan att ställa för tidiga krav på språklig korrekthet.

Nu när vi alla lärt känna varandra lite bättre så var det dags för Hillary-övningen!
  • Dela in eleverna parvis eller i små grupper.
  • Eleverna ska ha ett stort papper och rita en stor cirkel mitt på papperet.
  • Vad har ni gemensamt? Skriv i cirkeln.
  • Vad är unikt för var och en av er? Skriv utanför cirkeln.
Genom att prata med varandra och ställa frågor så kommer eleverna fram till vad de har gemensamt respektive vad som är unikt för var och en. Detta är en övning som ger mycket interaktion mellan eleverna där de får samtala och träna på att uttrycka sig så att andra förstår. Genom arbetet i de tidigare övningarna så hade eleverna lite förkunskaper om varandra och visste hur de skulle ställa frågor och berätta om sig själva på svenska. De hade därför fått den nödvändiga stöttning som de behövde för att kunna genomföra uppgiften. I en grupp var en lärare med och stöttade genom att vara sekreterare. Ni kan se ett par exempel här nedan:


















Efter att eleverna pratat klart så fick de redovisa för varandra i grupperna. Med hjälp av sina stödord kunde de berätta om vad de diskuterat och skrivit för oss andra.


Den här övningen kan såklart användas på många olika sätt i många ämnen. Man kan också utveckla övningen genom att ge gruppdeltagarna olika roller såsom tidshållare, fokuserare, sekreterare etc... Det viktiga är att man i förväg funderar över vilken slags stöttning eleverna behöver för att kunna genomföra uppgiften.


Nu kommer vi att jobba vidare i vårt tema med att läsa och lära om elevernas nya land Sverige och sedan jämföra med deras hemländer. Vi kommer att jobba enligt Cirkelmodellen och plocka in många av de metoder som jag skrivit om tidigare här i bloggen som t ex sexfältare, VENN-diagram, närläsning, expertordlistor, skärmkorsord, hem och expertgrupper. Det ska bli spännande!


Ni undrar kanske förresten varför övningen heter Hillary? Det sägs att Hillary Clinton använde denna modell på sina tillställningar för att få folk att börja prata och lära känna varandra. Vem vet om det är så, men lite kul är det!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar